Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 8 - 16 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Vinyl - historie gramodesek
  4. Historie gramofonové desky - úvod

Historie gramofonové desky - úvod

Lze říct, že v dnešní době, kdy je hudba okamžitě dostupná pouhým stisknutím tlačítka myši či klikem na chytrý mobil, se přetrvávající obliba gramofonové desky zdá poněkud anachronická. Důvodem vytrvalosti vinylu, tedy formátu, který hrál zásadní roli ve způsobu poslechu hudby v posledních téměř osmdesáti letech, může být také právě tato nehmatnost digitálního přenosu.

Na počátku byl šelak

Když se v polovině padesátých let dvacátého století zrodil rokenrol, mezi kulturní oběživo stále patřily křehké šelakové singly, přehrávané rychlostí 78 otáček za minutu. Šelaky byly černé, lámavé a snadno se poškodily.

Milníky moderního popu, jako Elvisova deska „Heartbreak Hotel“ či „Tutti Frutti" od Little Richarda, vycházely jako desetipalce na 78 otáček i jako sedmipalcové vinyly na 45 otáček. Koncem desetiletí ale všechny staré a těžké osmasedmdesátky vymizely a jejich místo v jukeboxech, archivech rozhlasových stanic a domácích přehrávačích po celém světě převzaly v podstatě nerozbitné pětačtyřicítky.

Elvis Presley – Heartbreak Hotel

Zatímco na trhu singlů (SP) byl přechod od šelaku k vinylu zejména otázkou přenosnostia pohodlí, skutečnou revolucí, vyvolanou novým druhem umělé hmoty, byl zrod dlouhohrající desky.

Od okamžiku prvního záznamu zvuku na desku koncem devatenáctého století definovala populární hudbu tříminutová stopáž desetipalcové osmasedmdesátky. Veškeré žánry od písní ze zábavních pořadů přes ragtime až po jazz, blues a country se vyvíjely v hranicích singlu a všechny skladby vznikaly ukázněně a hospodárně se zřetelem na tříminutové omezení. Jak se jednou vyjádřil jeden hudebník:

“Pokud nedokážeš říct, co potřebuješ, za tři minuty, nemá cenu to říkat vůbec.”

Délka záznamu se prodlužuje

Samozřejmě existovala spousta věcí, které stálo za to vyjádřit, ale nevešly se do tříminutového časového rozpětí. Největší bezprostřední průlom, který přinesly dlouhohrající vinyly (LP desky), se odehrál na poli vážné hudby.

Zatímco dříve se díla o délce kolem dvaceti minut musela přehrávat z obou stran čtyř osmasedmdesátek, nyní si je bylo možné nepřerušovaně poslechnout z jedné strany elpíčka. V oblasti populární hudby bylo možné seřadit několik singlů na jednu desku, ať už se jednalo o kompilaci největších hitů, či kolekci nového materiálu natočeného v podobě písňového alba.

Jako první rozpoznali luxus možnosti natočit ve studiu delší vystoupení jazzoví hudebníci (a jejich průkopničtí producenti), kteří při tomto procesu často zachycovali magii improvizovaných jamů. Poprvé také bylo možné natočit živé koncerty a díky této inovaci se do dalších let zachovalo mnoho významných událostí vážné, jazzové i rockové hudby.

Lionel Hampton – Hot Jazz

Až do šedesátých let dominovaly na poli rocku a popu stále singly. Pak si umělci jako Beatles uvědomili, že jejich cílovou metou je dlouhohrající formát. Ke konci desetiletí se díky úspěchu průlomových desek jako Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band od Beatles  či Pet Sounds od Beach Boys roztrhl pytel s rockovými alby. Dvoj, a dokonce i trojalba proměnila dlouhohrající desku v rukou autorů, producentů a hudebníků v nástroj zdánlivě nekonečného bádání (a požitkářství).

Mikrodrážky vstupují do hry

Další velký skok vpřed, který umožnily vinylové desky, se týkal kvality zvuku. Technologie mikrodrážek, díky níž se na desetipalcové a dvanáctipalcové desky vešlo více materiálu, v porovnání s osmasedmdesátkami značně omezila šum. Ještě důležitější však je, že vydláždila cestu stereofonnímu nahrávání, které se představilo roku 1958.

Gramofonová deska je na světě

Jak by potvrdil každý sběratel vinylů, tento formát vítězí nad svým následovníkem, tedy kompaktním diskem, zejména díky své hmatatelnosti.

Gramofonová deska je věc, kterou můžete vzít do rukou a vychutnat si ji jako fyzický produkt. Poznámky na obalu, vytištěné texty písní a další fakta a informace bývají v případě formátu CD značně zmenšené, a o potenciálu kompaktu zprostředkovat nápaditý obal není potřeba ve srovnání s dvanáctipalcovým plátnem obalu LP desky vůbec diskutovat. Grafici, návrháři a fotografové, jejichž práce se v průběhu posledních šedesáti let objevily na obalech desek, vytvořili některé z nejikoničtějších výtvarných děl popkultury. Zastánce vinylů Jack White, jehož label Third Man stál v čele vinylového revivalu, se v rozhovoru ze září roku 2014 vyjádřil následovně: 

„Když posloucháte hudbu z iPodu, říkáte si: Je to sice ta píseň, ale není to její nahrávka. Nahrávka je na vinylu. Skvělé na tom je, že prostředky pro poslech hudby se už natolik odhmotnily, že poptávka po vinylech v posledních deseti letech neustále stoupá."

Aby mohl přijít návrat, musí předtím nastat úpadek. Ten pro gramofonové desky nastal v osmdesátých letech s rychlým boomem formátu CD. Ale ani padající prodeje, které se dostaly na absolutní dno kolem roku 2005, nezpůsobily úplné vymizení vinylů.

Většina rozhlasových stanic stále přehrávala štosy sedmipalcových a dvanáctipalcových singlů, tisíce jukeboxů po celém světě nikdy nepřešly na CD a vinyly používali i kluboví diskžokejové. Změnila se však rovnováha - obliba vinylů se udržela spíše u singlů než u celých alb, která příchod formátu CD poznamenal nejvíc.

Podle údajů Asociace amerického nahrávacího průmyslu vyprodukovaly americké nahrávací společnosti roku 1995 na deset milionů vinylových singlů a jen dva miliony LP a EP. Roku 2005 se druhé číslo propadlo až pod devět set tisíc kusů.

Během následující desetiletky se ale vývoj neuvěřitelně otočil a prodej vinylových desek vystoupal roku 2014 až k devíti milionům. Samozřejmě je potřeba se na věc dívat ze správného úhlu, jelikož cédéček se prodalo sto šedesát pět milionů a v digitální podobě si desky pořídilo celkem sto sedmnáct milionů lidí. Ale zatímco dříve byli kupující omezeni dominantním dobovým formátem, obroda vinylu byla výsledkem svobodné volby rostoucí armády jeho oddaných stoupenců. Aby se nabídka vyrovnala poptávce, začal se vyvíjet průmysl orientovaný na vinyly. Jeho jádro tvořily nezávislé nahrávací společnosti specializující se na vysoce kvalitní výlisky vážné i moderní hudby. Tyto labely udržely vinyl při životě do té doby, než jej mainstreamové společnosti začaly ve svých katalozích znovu uvádět jako regulérní formát.

Podobně i továrny na lisování desek, které s úpadkem poptávky po vinylech bojovaly o přežití, nyní po celosvětovém boomu vinylu zažívají prudký nárůst zakázek. A styčnou plochu se zákazníky představují obchody s deskami, oddaní obchodníci z celého světa, kteří v první řadě léta usilovali o dostupnost vinylů a nyní za svou věrnost sklízejí ovoce. Někteří už se specializují jen na vinyly, ale i ti ostatní vítají nadšené fanoušky, kteří se hned po vstupu do prodejny vrhají k regálům se sedmi a dvanácti palci.

Ve Velké Británii inspiroval nárůst podílu prodeje vinylů ze zanedbatelné desetiny procenta z roku 2007 až na 1,5 procenta z roku 2015 společnost OCC, propojující hudební žebříčky, k zavedení zvláštního žebříčku pro vinylové dlouhohrající desky a singly. Jelikož hudbu si Ize dnes přes různé digitální poskytovatele typu Spotify pořídit v podstatě zadarmo, následkem čehož se propadly prodeje CD, nastoupil vinyl jako prestižní formát náročnějších zákazníků. Sběratelé si koupí třeba jen několik desek za rok, ale stejně jako vzácné knihy je uchovávají celý život.

Revival gramofonové desky

Návrat obliby vinylu se ale neodehrál jen díky skalním fanouškům, skupujícím novávydání vinylových klasik. Stále větší podíl na prodeji mají současní umělci jako Jack White, kteří aktivně propagují vinyl jako svůj oblíbený formát.

Akce Record Store Day, která poprvé proběhla roku 2007, sdružuje fanoušky, umělce a tisíce nezávislých obchodů s hudbou po celém světě a zvěstuje obnovu zájmu o vinyl v celosvětovém měřítku. K tomu navíc spousta dalších obchodníků prodává vinyly jako módní záležitost. Mnozí současní fanoušci vinylů jsou příliš mladí na to, aby si vůbec pamatovali dobu, kdy byly desky převládajícím hudebním formátem.

Record Store Day

Vinyly napomáhaly definovat současnou podobu populární hudby, od uvedení sterea až po rozkládací obaly, od koncepčních alb až po dvanáctipalcové singly, od obalů desek až po dýdžejské samplování. Dnes se do objevování jeho krás může pustit nová generace posluchačů.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz