Potřebujete poradit?

Karel Gott rekordman Supraphonu
Karel Gott byl vždy jedinečný. Svým hlasem, zjevem hlavně na začátku své kariéry, kdy leckomu připomínal Hurvínka, tak i množsvím prodaných nosičů. V podstatě to byl dojná kráva hudebního nakladatelství Supraphon.
Ještě v současné době patří mezi nevydávanějšího umělce hudební stáje. Není se čemu divit, když božský Karel hudebně zasáhl několik generací, a hlavně těch, které jsou ochotny stále investovat do jeho nahrávek, a je jedno na jakém nosiči.
Karel Gott - 293 sólových alb
Z 293 sólových alb, která Supraphon během desítek let spolupráce s Karlem Gottem vydal, bylo nejprodávanější to, které umělec nazpíval v ruštině – prodalo se 4,5 milionu nosičů. Celkem si potom lidé koupili 30 milionů nosičů s Gottovými nahrávkami, v rámci Československa a jeho následnických států to je zcela ojedinělá bilance. Úspěch je to absolutně nedostižný, a v dnešní době ho už nikdo nepřekoná. Co si budeme povídat.
Celou svoji kariéru Karel Gott spojil s vydavatelstvím Supraphon, bylo i tím, že neměl na výběr – před rokem 1989 šlo o největší z pouhých tří vydavatelství, pro pořádek zbývající dvě vydavatelství byly Panton a slovenský Opus.
Karel Gott byl hlavním iniciátorem všech svých nahrávek. Karel Gott vždy přicházel s nápady. Věděl, že v rámci kariéry je dobré natáčet minimálně jednou za dva roky album. Později se periodicita snižovala, nicméně rozhodnutí vycházelo z jeho pocitů.
Karel Gott jako hvězda
Karel Gott měl na to stát se globální hvězdou jako ABBA. Díky své profesionalitě a charismatu by se byl Gott stal hvězdou světového formátu, kdyby nebylo politického rozdělení světa. Otázkou je, jak by si poradil s angličtinou – což je důležité – ale s němčinou si poradil fantasticky. Jeho charisma, osobnost, píle, pracovitost ho mohly předurčit k tomu, že by byl globální hvězdou – jako třeba švédská ABBA.
Nakonec se ale musel Karel Gott spokojit s publikem domácím a zejména československým. Když se odhlédne od rusky zpívaného alba, byly nejprodávanější jeho Vánoce ve zlaté Praze s 1,5 milionu prodaných nosičů.
Vánoce ve zlaté Praze je mimořádná nahrávka. Vznikla v září 1969, byla natočena v týnském chrámu s madrigalisty, s komorním orchestrem, na nahrávce je jeho dvorní pianista Rudolf Rokl. Repertoár byl zvláštní – lidové písně, koledy, klasika, sakrální skladby. Mimochodem, první vydání nahrávky má jiný obal než následující léta. Evokovalo to kostel, v době normalizace to nebylo optimální.
Karel Gott a autorská práva
Je s úsměvem, že před rokem 1989, obzvláště ve východním bloku, nikdo neřešil autorské práva k hudebním dílům. Vybral se světový hit, Ringo Čech nebo nějaký jiný pisálek, k němu splychtil text a už se lisovaly v Loděnicích desky. Obtíže s právy některých skladeb se začaly řešit po roce 1989. S některými jinými nahrávkami měl ovšem Supraphon po revoluci dodatečnou práci. Ani Karel Gott se před revolucí nevyhýbal praxi neautorizovaných počeštěných verzí písní zahraničních autorů.
Nechal se napsat český text, vydávalo se to na deskách, hrálo se to v rádiích. Po roce 1989 se práva změnila a dnes potřebujeme získat souhlas původních autorů. Je zajímavostí, že všechny věci, které se objevily na nahrávkách Karla Gotta, se musely po roce 1989 zpětně právně vyřešit. Museli se získat jako vydavatelé souhlasy původních autorů.
Karel Gott byl pozoruhodný i tím, že se přizpůsobil i nejnovějším trendům, když již nebylo nahrávání desek tak důležité jako dříve. Jeho výhoda zpočívala, v tom, že měl dcery, které byly mladé. Byl zasvěcován do populární hudby, které poslouchaly dcery, a rozhodně se tomu nebránil. Určitě ho tyto věci jako profesionála zajímaly.